Zrcadlovky:

        Zrcadlovky jsou všechny fotoaparáty, využívající v hledáčku odrazu zrcadla. Viz definice v Kompakty. Budu zde psát o nejběžnějších zrcadlovkách se sklopným zrcadlem typu Canon, Nikon, Minolta atd.

        Na rozdíl od kompaktů jsou zrcadlovky větší, mnohdy těžší. Což je jejich výhoda, protože těžší fotoaparát má větší setrvačnost pohybu a ani třas rukou ho tolik nerozhýbe. Připomínám, že při fotografování je významný zejména vzájemný pohyb fotoaparátu a fotografovaného. (A také, kam je zaostřeno. ;-)

        Mezi další obecné výhody zrcadlovek, např. oproti kompaktům, je to, že v hledáčku vidíte (s malým ořezem) přesně to, co projde čočkou vašeho objektivu (zoomu) a v jakém je to stavu. Dokonce si u některých zrcadlovek můžete přiclonit objektiv ještě před expozicí, abyste mohli posoudit hloubku ostrosti. Můžete využívat filtry. Živě si vzpomínám na "rozmluvu" s obsluhou jednoho minilabu, jež mi tvrdila, že při fotografování "na barvu" nejsou potřeba filtry, protože minilaby mají filtry, kterými lze vzhled fotografie dostatečně ovlivnit. Nechci fušovat do řemesla panu Karbusickému z Revue Photo life (Československá fotografie), který filtry velmi prosazuje, takže o filtrech snad jen tolik, že existují například přechodové filtry Cokin, skylight, polarizační a další, které významně ovlivňují vzhled fotografie a jsou RGB filtry v minilabu nenahraditelné.

        Dá se říci, že čím dražší zrcadlovka, tím více uživatelských nastavení, které dovolují "ušít" si fotoaparát na míru, případně přizpůsobit jeho chování předpokládané situaci, což způsobí vaši větší pohodu při fotografování, což pozvedne váš výkon, což oceníte nejen jako profesionál.

        U plnoformátových zrcadlovek s velikostí čipu FX (velcí výrobci nezanevřeli na kinofilmové políčko zcela) se setkáme s funkcí jemného doladění autofokusu. Můžeme si sami udělat korekci místa zaostření autofokusu, pokud je to třeba.

        Zrcadlovky patří k těm druhům fotoaparátů, na jejichž těla můžete nasadit, našroubovat, nastrčit a navěsit, mimo objektivů, filtrů a blesků, pokud si dobře vyberete, spoustu nástavců, redukcí, adaptérů, měchů a předsádek, které vám umožní, mnohdy za nemalý peníz, nekonečné experimenty a vrcholné osobní výkony, vedoucí někdy až k docela dobré fotografii.

:-))

Koupě:

        Můžete si "pro začátek" koupit buď tělo (např. Nikon) a libovolný objektiv od libovolného výrobce např. Tokina, Sigma, Soligor, levnější, než originální objektivy Nikonu Nikkor, samozřejmě v modelu pro Nikon. Nebo tzv. set (tělo přístroje včetně objektivu od stejného výrobce), který je levnější, než kdybyste kupovali obě části zvlášť.

        To, že je set levnější, neznamená, že je jeho některá část "ošulená". Většina výrobců nabízí alespoň dva sety. Jeden s horším objektivem a jeden s lepším, při stejném tělu. Nepočítejte však s tím, že když dnes koupí setu přijdete lacino k objektivu (zoomu), že ho později v bazaru prodáte za vaši nákupní cenu, tedy levněji, a že tudíž moc neproděláte. Počítejte naopak s tím, že takto uvažuje skoro každý a bazar bude "přeplněn" stejnými objektivy, jako ten, který tam jednou přinesete. Objektivy i fotoaparáty se dnes prodávají s velkou ztrátou.

        Doporučuji proto nákup zrcadlovky neuspěchat! Nafotografovat si před prodejnou, pod dozorem prodavače, několik záběrů, případně při tom měnit objektivy, výsledek si nechat uložit na CD nebo si vzít vlastní kartu a doma zkoumat kresbu objektivu, ostrost výsledné fotografie a pod. Přímo při tomto zkušebním fotografování vnímejte také "pohodu", příjemnost zacházení s přístrojem při fotografování, držení, rychlost ostření a podobně. To jsou všechno důležité "veličiny" které vám budou zpříjemňovat (nebo naopak) váš další život fotografa a jistě se odrazí ve vaší tvorbě. Já jsem takhle kupoval a zkoušel svůj první fotoaparát asi půl roku. Nakonec jsem dal přednost solidnosti výroby, objektivu a "komfortu" držení před modernějším "vnitřkem" konkurence. Ještě stále si myslím, že jsem udělal dobře.

         Dalším, velice důležitým prvkem, jsou vlastnosti fotografického čipu, jako je rozlišení, velikost, šum při vyšším ISO. V neposlední řadě, jestli má, nebo nemá foťák antialiasingový filtr před čipem. Ten působí mimo jiné i lehkou neostrost.

Optický antialiasingový filtr se nazývá rovněž OLPF (Optical Low Pass Filter). Tento filtr je vestavěný v mnoha digitálních fotoaparátech a nachází se přímo před obrazovým snímačem. Hlavní funkcí antialiasingového filtru je zablokování vysokofrekvenčních obrazových informací a potlačení výskytu moaré a falešných barev, které jsou způsobeny vysokofrekvenčním vlněním. moaré a falešné barvy. Moaré se vyskytuje u motivů s pravidelně se opakujícími detaily, jako jsou například vzory v textiliích a oblečení nebo výrazné svislé linie v architektuře. Takovéto vzory se nevyskytují v přírodě, což je důvodem, proč se moaré a falešné barvy velmi zřídka objevují v krajinářské fotografii a fotografii přírody.


V "chytrých knihách" se lze dočíst mnoho podrobností a upřesnění k tomu, co jsem zde napsal. Doporučuji si je např. půjčit v knihovně a přečíst. Pokud bych zde uváděl nějaký vyslovený "blud" tak mi o tom prosím napište, ale jinak bych upřesňováním zde napsaného nerad vytvořil další knihu. Předem děkuji za pochopení.