Barevný kruh | |
Do barevného kruhu je uspořádáno 12 barev. Jde o zjednodušené uspořádání, které vychází z barevného kruhu, který obsahuje 24 barev autora Jaroslava Kulhánka (Fotografické tabulky, Práce – SNTL, Praha 1970, str. 20). Toto zjednodušené uspořádání je převzato z knihy Fotografujeme Zdeňka Zaorala (Pěnkava Intermedia, 1993). | |
Na svislé ose jsou teplotně neutrální barvy, vpravo barvy teplé a vpravo studené. Doplňkové barvy jsou na kruhu proti sobě (například červená a azurová). | |
Názvy barev odpovídají běžným názvům, které se používají v digitálním světě. Pouze modrá, jak jí známe z barevného modelu RGB se zde nazývá modrofialová. Na kruhu si můžete všimnout komplementarity barevných modelů RGB (zde červená, zelená, modrofialová) a CMY (zde azurová, purpurová, žlutá). | |
Význam barev | |
Základní barvy | |
Teplé barvy | |
Studené barvy | |
Červená | |
Modrá | |
Oranžová | |
Zelená | |
Žlutá | |
Hnědá | |
Harmonie a kontrast | |
Barevný kruh vám pomůže lépe pochopit význam harmonie a kontrastu barev. Barvy, které sousedí na barevném kruhu, vytvářejí harmonii. Barvy protilehlé vytvářejí kontrast. Jak silná bude harmonie a kontrast také velmi záleží na sytosti a odstínu barev. | |
Vnitřní červená | |
Vnější červená | |
Vnitřní žlutá | |
Vnější žlutá | |
Vnitřní zelená | |
Vnější zelená | |
Vnitřní azurová | |
Vnější azurová | |
Vnitřní modrofialová | |
Vnější modrofialová | |
Vnitřní purpurová | |
Vnější purpurová | |
Barevná teplota | |
Většinou si lidé myslí, že světlo má bílou barvu - ovšem normální světlo může mít různou barvu, která závisí na teplotě zdroje světla. Pokud je zdroj méně teplý, vydává červenější barvu (například elektrická kamínka). Teplejší zdroj vydává modřejší barvu (například obloukové světlo). Teplota světla se měří ve stupních Kelvina. Velmi teplá barva světla je okolo 2000 K a velmi modrá barva je okolo 16000 K. Film je mnohem citlivější na změnu barevné teploty světla než lidské oko. To se automaticky kalibruje, takže vidí bílou bez ohledu na barevnou teplotu. | |
Film pro denní světlo je vyroben tak, aby reprodukoval věrně barvy při teplotě světla 5500 K - tedy při poledním slunci. Pokud se od této teploty odchýlíte o 1000 K, není to až takový nedostatek a scéna bude mít víceméně přirozené barvy. Další odchylka však již způsobí barevný posun. Zimní krajina na sněhu je vždy do modra a západ slunce je téměř vždy laděn do červena. | |
Digitální snímací prvky jsou rovněž na barevnou teplotu citlivé, ale většina z nich má funkci pro automatickou volbu barevné teploty. V tomto režimu se digitální fotoaparát chová podobně jako lidské oko a bude se pokoušet zobrazit bílou jako bílou. Ve složitých světelných podmínkách však tato automatika zpravidla selže a je nutné nastavit barevnou teplotu ručně (pokud to aparát umožňuje), nebo barevnost později korigovat při úpravách snímku. Některé aparáty mohou mít funkci pro vyvážení bílé, která po předložení bílé plochy automaticky barevnou teplotu změří a nastaví. | |
Svíčky - 2000 K | |
Umělé osvětlení - 3000 K | |
Západ slunce - 4000 K | |
Odpoledne - 4500 K | |
Blesk - 5500 K | |
Slunce v pravé poledne - 5500 K | |
Slunce pod mrakem - 6000 K | |
Stíny na sněhu - 16000 K |