Pohybová neostrost | |
Jedna z nejčastějších příčin špatné kvality snímků, je rozhýbání fotoaparátu. Projeví se neostrostí po celé ploše snímku - pohybovou neostrostí. Je způsobena pohybem fotoaparátu v okamžiku, kdy byl snímek exponován. Kromě neklidného držení fotoaparátu, to může být způsobeno i křečovitým stiskem spouště. Spoušť je třeba tisknout plynulým, jemným pohybem. | |
Ostrý snímek | |
Rozhýbaný snímek | |
Držení fotoaparátu | |
Kdykoliv při fotografování držíte fotoaparát v ruce (což je nejobvyklejší), hrozí nebezpečí, že obrázek "rozhýbete". Snímek bude znehodnocen pohybovou neostrostí. Pro zmenšení tohoto nebezpečí můžete zkusit následující rady jak správně držet aparát. | |
Rozkročit se | |
Lokty k sobě | |
Pokleknout | |
Podepřít aparát | |
Opřít se o zeď | |
Zadržet dech | |
Expoziční doba a ohnisko objektivu | |
Pokud nepoužijete stativ, nemůžete nikdy pohyb fotoaparátu odstranit. Je nutné vědět, že čím delší je ohnisková vzdálenost objektivu (čím větší teleobjektiv), tím je větší nebezpečí rozhýbání. Naopak u širokoúhlých objektivů je nebezpečí rozhýbání menší. Zjednodušeně lze stanovit pravidlo: používejte časy závěrky kratší než je ohnisková vzdálenost objektivu. | |
Ohnisková vzdálenost - Expoziční doba | |
Toto pravidlo platí jen přibližně, pro nepohybující se objekty a formát obrázku 10x15 cm. Při větších formátech obrázku je nutné použít i větší zvětšení a potom je lépe viditelná i pohybová neostrost. | |
Použití stativu | |
Jestliže připevníte fotoaparát na stativ, výrazně snížíte nebezpečí rozhýbání obrázku. I když se vám zdá, že vaše snímky nejsou rozhýbané, při použití stativu můžete najednou zjistit, že snímky jsou jaksi ostřejší. | |
| |
Nakonec několik dobrých důvodů proč používat stativ: | |
| |
Zastavený pohyb | |
Pokud budete chtít zastavit čas a zachytit zastavený pohyb, budete muset použít kratších expozičních časů. Čas závisí na rychlosti objektu a směru jeho pohybu vzhledem k vám a na ohniskové vzdálenosti objektivu, který použijete. Většina moderních fotoaparátů má časy závěrky až do 1/2000s. Budete-li kupovat fotoaparát, zjistěte si, jaký nejkratší čas jeho závěrka zvládá. Některé laciné kompaktní aparáty končí na 1/125 s, což je nedostatečné. Většina automatických aparátů má režim automatického zjišťování expozice, který preferuje co nejkratší čas. Chcete-li pohyb zmrazit, použijte tento program. Objekt, který se k vám přibližuje čelně, se pohybuje zdánlivě pomaleji, než když se pohybuje bokem. Při periodických pohybech (například houpačka) můžete vystihnout rovnovážnou polohu, kdy je rychlost objektu minimální. | |
V tomto případě, kdy fotografujete velmi rychlý objekt, který se navíc blíží kolmo k vám, budete muset použít extrémně krátký čas okolo 1/1000s. | |
Při použití teleobjektivu budete opět nuceni použít velmi krátké časy pro zastavení pohybu. | |
Zdůrazněný pohyb | |
Budete-li fotografovat pohyblivé objekty, vyzkoušejte také delší expoziční časy tak, aby byl objekt rozmazaný. Můžete tak dosáhnout mnohem lepšího dojmu pohybu než na snímku, kde je pohyb zastaven. Použijte raději stativ, protože rozhýbaný objekt je mnohem efektnější, když je umístěn na ostrém pozadí. | |
Velmi efektní snímky tekoucí vody získáte za pomoci dlouhých časů s použitím stativu. | |
Sledování objektu fotoaparátem | |
Další možnost, jak zachytit pohyb, je metoda sledování objektu aparátem. V takovém případě je rychlost pohybu aparátu shodná s pohybem objektu a můžeme použít stejný čas závěrky jako při fotografování nepohyblivého objektu. Na výsledném snímku bude ostrý objekt na rozpohybovaném pozadí. Tato metoda vyžaduje trochu praxe. Nejdříve fotografujte z větší vzdálenosti a pomalejší objekty - tak je mnohem snazší objekt sledovat, ale výsledný efekt rozhýbání není tak výrazný. Časy závěrky volte okolo 1/30s s normálním objektivem. | |
Pokud chcete ostrý snímek rychlého motocyklu, který se k vám blíží ze strany, nezbývá, než ho sledovat aparátem. |